سخن دبیر علمی همایش

اهمیّت و جایگاه زبان عربی به عنوان زبان فرهنگ و تمدن اسلامی بر کسی پوشیده نیست. اما آموزش این زبان در کشورمان همواره با مشکلات و نارسایی‌هایی همراه بوده است. برخی از نارسایی‌های آموزش زبان عربی به کمبودهای سخت‌افزاری و برخی دیگر به مشکلات نرم‌افزاری برمی‌گردد. در سال‌های اخیر، آموزش‌های مبتنی بر محتوا (مفاهیم) به عنوان یک شیوه آموزشی، جایگاه ویژه‌ای در تدریس و یادگیری زبان‌های خارجی یافته است. کاربست آموزش‌های مبتنی بر دانشِ محتوا می‌تواند در آموزش و یادگیری زبان عربی مؤثر واقع گردد. آنچه آموزش مبتنی بر محتوا را متمایز می‌کند تولید روش‌هایی برای آموزش زبان و تحوّل در مهارت‌های زبانی است؛ به عبارت دیگر، تحوّل در عرصه آموزش زبان از شکل و قالب یعنی «چگونه گفتن» به سمت مضمون و محتوای ارتباطی یعنی «چی گفتن» است. همایش «دانشِ موضوعی ـ تربیتی زبان عربی، آموزشِ دانش محتوا» که در دانشگاه فرهنگیان آذربایجان غربی (پردیس شهید رجایی ارومیه) برگزار خواهد شد، به دنبال بهره‌گیری از نظرات و دیدگاه‌های صاحبنظران، اساتید و دانشجویان در زمینه آموزش زبان عربی، رویکرد موضوعی تربیتی به آموزش آن، و نیز ارائه متدهای جدید در آموزش زبان عربی است. امید است نتایج حاصل از برگزاری این همایش بتواند گامی هر چند کوچک در ارائه راهکارهای مؤثر در بهبود شیوه‌های آموزش زبان عربی در کشورمان بردارد .